כתובת: גבעת גאולה 1 רמת גן 52215 טלפון: 077-2105001 פקס: 077-5611355 ע.מ: 69924504
שירותי מחשוב
4

התרמית הגדולה-חבילות דקות השיחה

האם זה יעלה על הדעת שרשתות שיווק כמו מגה/רמי לוי/קואופ/חצי חינם וכו' יחליטו שהן אינן מוכרות מוצרים במחיר נקוב וברור לכל מוצר בנפרד? האם זה אפשרי בכלל מבחינה חוקית שחברות אלה יחליטו שהן מוכרות אך ורק חבילות חודשיות של מוצרי מזון/ניקוי/היגיינה? המחיר על "החבילה" משולם בסוף כל חודש עבור כמות ידועה מראש של נניח תפוחים, נייר טואלט, חלב ולחם. את/ה כצרכן, לקחת את המוצרים או לא לקחת, זה לא משנה! את/ה משלם/ת בכל מקרה בסוף החודש. יתירה מזה, אם לקחת יותר מוצרים ממה שהוקצב לך בחבילה תשלם קנס: מחיר המוצרים בחריגה יהיה בערך כפול ממחירם הנהוג בשוק. נכון שזה נשמע אבסורדי? כן זה באמת אבסורד, ולא, זה אינו אפשרי מבחינה חוקית, מפני שמשרד המסחר והתעשייה מחייב את הקמעונאים להדביק תווית מחיר על כל מוצר בנפרד. אבל יש לחברות הסלולר בישראל את החוצפה לנהוג בשוק כבשלהם ולנקוט בדרך האבסורדית הזו.

המצב העדכני בחברות הסלולאר הוא שהן אינן מציעות חבילות תשלום פר דקת שיחה כמו בעבר. החבילות היחידות שמוצעות היום ללקוח הן על פי כמויות דקות שיחה קבועות מראש. העובדה שכולן נוהגות כך-כל אחת לחוד וכולן יחד- מעלה עננת חשד כבדה של הסדר כובל המהווה עבירה על פי חוק ההגבלים העסקיים, חוק שתכלית קיומו הוא מניעת הקמת קרטלים שמטרתם לצבור הון על חשבון הצרכן, תוך הפרת האיזון הטבעי של כללי המשחק הנהוגים בכלכלת השוק החופשי. בוא/י נבחן למה זה כך, ואיך חברות הסלולר מרוויחות מהמצב שאותו הכתיבו:

את/ה מקבל/ת הצעה מחיר נדיבה של 279 ₪ לחודש מחברת פרטנר/סלקום/פלאפון עבור 1200 דקות שיחה + 1200 הודעות SMS חודשיות. מחיר כל דקת שיחה "חריגה" מעל 1200 הדקות שבחבילה: 49 אג' לדקה.

אם ניקח בחשבון שאנחנו בד"כ משתמשים בכ-100 הודעות (!!!) SMS בחודש, ניתן לקזז מעלות החבילה כ-45 ₪ (כאשר עלות רגילה לכל SMS מחושבת לפי 45 אג' -מחיר מקובל ברוב חברות הסלולאר).

עלות חבילת 1200 דקות השיחה לבדם עומד כעת על 279-45=234 ₪ .

כעת ניתן לחשב בקלות את העלות של דקת שיחה: את/ה עושה את החישוב הפשוט של 234 שקלים לחלק ל- 1200 דקות ומקבל את התוצאה הבאה: עלות של כמעט 20 אג' לדקת שיחה.

מחיר מצוין בהשוואה למחירים שהיו מקובלים עד לפני זמן לא רב (69 אג' לדקה) נכון? לא נכון!

למה לא נכון אתם שואלים? הנה התשובה:

אין מצב שתעשו 1200 דקות שיחה בדיוק כל חודש. נדגים לצורך המחשה שתי אפשרויות שונות: חריגה כלפי מעלה מחבילת הדקות ואי ניצול של מלוא הדקות בחבילה:

  1. אי ניצול של מלוא הדקות בחבילה:לדוגמא נניח שבחודש האחרון ניצלתם בדיוק 1100 דקות מתוך החבילה של 1200 הדקות. בואו נחשב את מחיר דקת השיחה המעודכנת: 234 שקלים לחלק ל-1100 והופס... המחיר קפץ ל-21 אגורות לדקה. מה יקרה אם החודש היו הרבה חופשים, הייתם בחו"ל ולא דיברתם בטלפון, ולכן ניצלתם 500 דקות בלבד: נכון, שילמתם כמעט 50 אג' לדקה...
  2. חריגה כלפי מעלה מחבילת הדקות: מחיר דקת חריגה מהחבילה הינו כזכור 49 אגורות. נניח שביצעתם בחודש האחרון כ-1300 דקות. עלות דקת השיחה תקפוץ לכ- 23 אג' לדקה...

הערה: אגב בכל המקרים זול יהיה הרבה יותר להתקשר מטלפון קווי של בזק, הוט ו-012 אתם אומרים? (עלות ממוצעת של כ-14 אגורות לדקה לשיחות מטלפון קווי לטלפון נייד). זה נכון, גם אם מוסיפים לעלות דקות השיחה את העלות הקבועה של תחזוקת הקו. אם יוצאים מנקודת הנחה שחברות הטלפון הקווי מצאו שהן מרוויחות ממחיר של 14 אגורות לדקה, מחיר סמוי של 20 אגורות הנהוג בחברות הסלולר לכשעצמו הוא מופקע. שלא לדבר על מחיר בפועל 23 אגורות עד 60 אגורות....

דרכי פעולה להפסקת המדיניות הדורסנית של חברות הסלולאר:

  1. יש מקום ללחוץ על הממונה על ההגבלים העסקיים (יש כזה בעל תפקיד) לחקור, בהליך חקירה פלילי, את מנהלי חברות הסלולר על קשירת קשר למטרת יצירת הסדר כובל תוך עבירה על חוק ההגבלים העסקיים כהגדרתו שם.
  2. לפתוח הליך אזרחי של תובענה ייצוגית כנגד חברות הסלולר במסגרת הסעדים האזרחיים המוענקים על ידי חוק ההגבלים העסקיים.
  3. ללחוץ על שר התקשורת, הממונה על חברות הסלולאר, לתקן תקנות האוסרות על מכירת חבילות קבועות מראש של דקות שיחה ולנקוב במחיר דקת שיחה בודדת ממש כפי שעשה משרד המסחר והתעשייה בתחום הצרכנות הקמעונאית במסגרת חוק סימון המחירים הכלול בחוק הגנת הצרכן. או לחילופין, יתקן נא השר, תקנות המחייבות מכירת דקות בודדות במקביל להמשך קיומן של חבילות הדקות הקיימות, בתנאי שהצרכן ישלם על דקות חריגה מחבילות הדקות את אותו המחיר ששילם על הדקות שבמסגרת החבילה. כלומר, הצרכן ישלם מחיר שלא נלווה אליו ה"קנס" שמשלם היום צרכן החורג מחבילת הדקות שלו.